Kisah Menantu Soleh vs Menantu Moden (Mesti Baca!!!)

Kisah Menantu Soleh vs Menantu Moden (Mesti Baca!!!)

Kisah Menantu Soleh vs Menantu Moden (Mesti Baca!!!) | Pada suatu hari ada seorang menantu yang kurang pelajaran sekolah. Beliau hanya sekolah sehingga darjah 6 saja, tetapi tinggi ilmu agama dan kuat imannya. Beliau berkahwin dengan isterinya baru 2 bulan. Satu hari keluarga mentuanya berkumpul setelah lama tak berkumpul bersama.

Menantu yang pertama adalah seorang doktor. Beliau adalah menantu kedua. Kerja kampung je, ini menyebabkan mak mentua dia amat memandang hina pada lelaki ini. Dengan niat yang jahat mak mentua ni mengajak semua menantunya ke bandar, bersama suaminya.

Apabila kereta bergerak ibunya ternampak itik angsa mengejar budak dengan bunyi yang cukup kuat, lalu ibunya bertanya kepada menantu pertama. "Wahai menantu kesayanganku, kenapa suara angsa begitu kuat?" lalu menantu pertama menjawab mengikut kajian saintis. Lehernya panjang.. dia boleh simpan banyak udara, sebab tu bunyi dia kuat.. ibunya tersenyum gembira dengan kebijaksanaan menantunya.. lalu ibunya dengan nada aksar menanyakan pada menantu kedua.. Apa jawapan kau? lelaki itu menjawab, ini semua kuasa Allah mak.. maknya terus menjawab tu lah jawapan kau. .macam tak sekolah!

Kemudian sambil menuju keluar kampung maknya ternampak itik berenang.. lalu dengan nada lembut bertanya pada menantu pertama.. kenapa itik boleh terapung nak.. menantu yang pertama menjawab mengikut kajian sainstifik, bulu itik dapat mengumpul udara dicelah-celahnya.. sebab itu dia dapat apungkan badannya.. lalu tanya pada menantu kedua soalan yang sama.. jawabnya kuasa Allah mak.. dengan muka tension mak dia terus cakap menyampah!!

Setelah hampir sampai ke bandar.. maknya ternampak orang tua sedang mnunggu bas.. sambil memakai kopiah.. apabila di buka kopiah tu rambutnya botak tengah.. lalu ditanya pada yang pertama.. mengapa pakcik tu rambut dia botak tengah?.. menantu yang pertama menjawab mengikut kajian sainstis pakcik tu selalu pakai kopiah jadi kepalanya jarang kena pancaran matahari.. sebab tu sel rambut mati.. mak dia terus cakap ko dengar tu.. orang yang belajar tinggi.. jawapannya semua lengkap.. ko bila ditanya jawapan nya semua kuasa Allah.. bodoh!!!..

Setelah sampai ke bandar dan selesai urusan semua mereka pun pulang.. setelah sampai mereka makan bersama. Apabila di meja makan maknya menceritakan semula pada bini-bini menantunya.. dia berkata menantu mak yang pertama memang bijak, yang kedua tak boleh pakai..

Menantu yang kedua terus bersuara, Mak.. jawapan yang biras saya bagi tadi semua tak betul.. maknya dengan muka marah berkata, alah depan bini nak tunjuk pandai.. kalau ko pandai apa jawapannya..

Lalu lelaki itu menjawab, Ini semua kuasa Allah mak.. mak dengar apa yang saya nak terangkan ini.. jawapan pertama tadi.. sebab apa angsa suara kuat pasal leher panjangkan? cuba mak dengar suara katak selepas hujan sekampung dengar.. langsung takde leher katak tu.. yang kedua itik bulu banyakkan... sebb tu boleh terapung kat air itu jawapan mentua kesayangan mak kan? abis tu feri kat laut takde bulu pon kenapa boleh terapung.? yang ke3 rambut pakcik tadi tak tumbuh sebab selalu pakai kopiahkan.. jadi tak kena pancaran matahari.. sebab tu sel matikan?cabis mak hari-hari pakai spenda.. siap pakai kain lagi kat luar.. knapa bulu tumbuh jugak?..

Maknya terus menundukkan muka dan terdiam.. menantunya berkata ini semua kuasa Allah.. Allah Maha segalanya.. kita ini tak bijak mana pun.. jadi jangan riak sangat kita ni hamba Allah, kuasa Allah jangan dipertikai..

Terus maknya menangis dan meminta maaaf pada menantunya itu... :')

Kisah Menantu Soleh vs Menantu Moden (Mesti Baca!!!) Kisah Menantu Soleh vs Menantu Moden (Mesti Baca!!!) Reviewed by Unknown on Tuesday, February 17, 2015 Rating: 5

No comments